Gemma

Gestorven: 11 april 1903 Lucca

Heiligverklaring: 1940

Naamdag: 11 april

Gemma Galgani was de dochter van een arme apotheker. Zij leed veel vanwege haar slechte gezondheid en door het feit ze zichzelf niets toestond. Ze at nauwelijks, ze sliep weinig en op de kale grond en soms verwondde ze zichzelf. Op een dag had Gemma Galgani een visioen waarin de Heilige Gabriël van de Moeder van Smarten tot haar sprak. Deze heilige was in 1862 overleden, maar verrichtte in dit visioen een postuum wonder door Gemma te genezen van haar tuberculose. Gemma beleefde veel extases en bovennatuurlijke ervaringen. In 1899 had zij stigmata die op één moment in de week zichtbaar waren, en die ze elke week terug had. In 1900 kwamen hier ook de hoofdwonden van de doornenkroon bij. Vanaf 1901 zou ze ook wekelijks de wonden van de geseling te verduren hebben gekregen en dagelijks haar engelbewaarder hebben gezien.
Ze werd, ondanks verzet vanwege de aard van haar bovennatuurlijke ervaringen, in 1940 heilig verklaard. Daarna kwam haar verering, ook in Nederland, razendsnel op gang. Zo werden al in de jaren veertig pasgeboren kinderen direct naar haar vernoemd. Haar feestdag is op 11 april. Gemma is de patrones van de apothekers en de drogisten. Zij wordt speciaal vereerd door de kloosterorde der Passionisten, waar zij zelf ook had willen intreden.

De Sint-Gemmakapel in Sittard met het bijbehorende klooster voor Passionistinnen, gesticht in 1939, is een bedevaartsoord. Een fervent vereerder was de bekende cabaretier Toon Hermans, wiens uitvaart verzorgd werd in de Gemmakapel.

Heilige GEMMA zo dicht bij Jezus.
Zie ons voor uw beelt’nis staan.
Heilige GEMMA zo dicht bij Jezus,
hoor ons, hoor ons aan.
Uit ons zelf zijn we zwak, eenzaam een voor een,
maar met U zijn we nooit meer alleen.
Heilige GEMMA zo dicht bij Jezus,
hoor ons, hoor ons aan.

Toon Hermans

Klik hier om  terug te gaan naar "Andere iconen".

Klik hier om terug te gaan naar de hoofdpagina van "Iconen en Symbolen".