Pater Jac Jacobs (M.S.C.)

In het parochiezaaltje van de H. Hartkerk te Overhoven hangt een schilderij van Pater Jac Jacobs (M.S.C.).

Pater Jacobs, overleden in 1961, heeft veel betekent, én voor de parochie, én voor de mijnwerkers. Hij is in zijn functie opgevolgd door pater Antoon Gerats (overleden in 1965).

Het schilderij is gemaakt in 1962. Het is onduidelijk waarom het schilderij een jaar na zijn overlijden is gemaakt. De enige aanwijsbare reden is dat in 1962 het exact 40 jaar geleden is, dat pater Jacobs als eerste rector van het rectoraat in Sittard is benoemd. En belast met de bouw van de kerk. Daarnaast heeft hij enorm veel betekend in de R.K. Arbeidersbeweging.

Bron: Jos Dubers

Pater Jacobs

Pater Jacobs was een man met een grote faam in Overhoven. In 1922 stichtte hij onze parochie en begon aan de bouw van 'Het Kaar', dat als noodkerk en als voorlopige pastorie zou dienen. In 1923 werd hij professor in de kerkgeschiedenis in Stein, maar kwam in 1930 - 1937 terug in Overhoven en maakte van het rectoraatshuis het hoofdkwartier van de Credo-Pugno-mannen en het hoofdbureau van 'Vorming en Propaganda' van katholieke arbeiders. Ook zijn oude dag bracht hij van 1950 tot 1961 in Overhoven door, totdat hij op 77-jarig leeftijd vanuit de kerk van Overhoven begraven werd.

Een groot man. De kranten hebben indertijd uitvoerig over hem geschreven. Hij werd getypeerd als 'generaal', een 'profeet', een charismatisch leider. Bij zijn begrafenis waren alle Limburgse afdelingen van de KAB en van de regionale Credo-Pugno-clubs aanwezig met hun vaandels: een woud van vaandels. Zij vertegenwoordigden 72.130 arbeiders voor wie 'Pater Jacobs' de inspirerende figuur was. En ook voor alle oud-Overhovenaren is hij nog steeds een begrip.

Bron: Wijkblad Overhoven, juni 1989

De kunstenares Henriette Marie (Hetty) Kluijtmans

De kunstenares Henriette Marie (Hetty) Kluijtmans is geboren in het revolutiejaar 1917 in Heerenveen. Overleden in Maastricht in 1998 alwaar zij kort na de Tweede Wereldoorlog naartoe verhuisde. In haar rouwadvertentie wordt vermeld 'kunstenares' en dat is wat zij haar leven lang is geweest. In het RKD staat zij te boek als schilder, tekenaar, textielkunstenaar en wandschilder. Ze doorliep de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag. Ze was hier leerling van Cees Bolding. In 1957-1958 ging ze naar Milaan naar de Accademia di Belle Arti di Brera e Liceo Artistico. Hier was ze leerling van de Italiaanse etser en pastellist Achille Funi. In Milaan leerde ze de (Italiaanse) kunst van het schilderen met tempera (verf). Hetty Kluijtmans won in 1949 de prestigieuze Thérèse van Duyl-Schwartzeprijs, de Nederlandse prijs voor portretkunst die slechts incidenteel wordt toegekend.

Bron: RKD // pierekamp.nl (Foto uit: Wiel Kusters, ‘Pierre Kemp. Een leven’. Nijmegen, Vantilt, 2010.) //